پاکستان: گروه های حقوق بشر قوانین طرفدار نظامی را محکوم می کنند

در حالی که پاکستان برای انتخابات عمومی آماده می شود، انبوهی از لوایح جدید باعث ایجاد نگرانی ها شده است. دولت مستعفی پاکستان طی 30 روز گذشته مجموعه ای از قوانین را تصویب کرده است. بسیاری از نمایندگان مجلس شکایت کرده‌اند که برخی از این لوایح به درستی مورد بحث قرار نگرفته و اغلب حتی به کمیته‌های پارلمانی ارجاع نشده‌اند که باعث ترس از ایجاد سوابق منفی در این کشور جنوب آسیا شده است. حداقل چهار لایحه که از آن زمان به قانون تبدیل شده اند برای انتقاد خاص مورد بررسی قرار گرفتند.

در حالی که پاکستان برای انتخابات عمومی آماده می شود، انبوهی از لوایح جدید باعث ایجاد نگرانی ها شده است. گروه های حقوق بشر و سیاستمداران یکپارچگی دموکراتیک این قوانین شتاب زده را زیر سوال می برند.

دولت مستعفی پاکستان طی 30 روز گذشته مجموعه ای از قوانین را تصویب کرده است. بسیاری از نمایندگان مجلس شکایت کرده‌اند که برخی از این لوایح به درستی مورد بحث قرار نگرفته و اغلب حتی به کمیته‌های پارلمانی ارجاع نشده‌اند که باعث ترس از ایجاد سوابق منفی در این کشور جنوب آسیا شده است.

قانون بحث برانگیز

حداقل چهار لایحه که از آن زمان به قانون تبدیل شده اند برای انتقاد خاص مورد بررسی قرار گرفتند.

قانون ارتش پاکستان (اصلاح) برای افرادی که اطلاعات حساس مربوط به امنیت کشور یا ارتش را افشا می کنند تا پنج سال زندان پیشنهاد می کند.

لایحه اصلاحیه اسرار رسمی به سازمان های اطلاعاتی اختیارات عمومی اعطا می کند. و لایحه حفاظت از داده های شخصی و لایحه ایمنی الکترونیکی، کسب اطلاعات مالیاتی و سایر اطلاعات دقیق در مورد افراد به ویژه مقامات دولتی و سیاستمداران را برای سازمان های رسانه ای دشوار می کند.

همه این لوایح از طریق پارلمان پاکستان به ویژه مجلس سفلی یا مجلس ملی عبور کردند.

به عنوان مثال، لایحه اصلاحیه اسرار رسمی توسط مجلس سفلی تصویب شد، اما با مقاومت شدید در مجلس علیای پارلمان، (سنا) مواجه شد.

این لایحه روز یکشنبه تصویب شد اما تنها پس از اصلاح آن برای رفع نگرانی های برخی از سناتورها و سایر ذینفعان که دولت را مجبور کردند این لایحه را به کمیته سنا ارجاع دهد.

مهم ترین اصلاحیه حذف بندی بود که به سازمان های اطلاعاتی این اختیار را می داد تا مظنونان را دستگیر کنند یا بدون حکم، بازرسی انجام دهند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر پاکستان (HRCP) این قانون را "حمله آشکار به حقوق اساسی مردم" نامید.

بولدوزر کردن هنجارهای پارلمانی

علی رغم اصلاحات، برخی از قانونگذاران هنوز احساس می کنند که این لوایح به روش غیردموکراتیک تصویب شده است.

برای مثال، محسن داور، قانونگذار معتقد نیست که غیرنظامیان باید بر اساس قانون ارتش پاکستان محاکمه شوند.

مقامات پاکستانی در اوایل سال جاری محاکمه هایی را در دادگاه های نظامی علیه افرادی که مظنون به دست داشتن در شورش های مرگبار و حملات به تاسیسات نظامی به دلیل دستگیری عمران خان نخست وزیر سابق در 9 مه بودند، آغاز کردند.

داور به دویچه وله گفت: «ما با ماهیت قانون ارتش که ارتش را برای محاکمه غیرنظامیان قدرت می دهد مخالفیم.

داور گفت: بر اساس قانون ارتش، مرجع استیناف فرمانده ارتش است و تا زمانی که درخواست تجدیدنظر یک محکوم را رد نکند، فرد آسیب دیده نمی تواند به دادگاه عالی مراجعه کند.

داور افزود: علاوه بر این، هیچ لایحه ای به درستی مورد بحث قرار نگرفت و همه این لوایح با عجله به تصویب رسیدند که این برخلاف روح هنجارهای دموکراتیک است.

بوشرا گوهر، نماینده سابق مجلس به دویچه وله گفت که دولت قوانین شتابزده را اجرا کرد و تمام هنجارهای پارلمانی و اصول دموکراتیک را برای تصویب این لوایح زیر پا گذاشت.

دولت فعلی به ریاست شهباز شریف، نخست‌وزیر، که پس از برکناری خان در سال گذشته توسط قانون‌گذاران در رای عدم اعتماد به قدرت رسید، قرار است در 9 اوت زمام امور را به یک دولت موقت واگذار کند. سپس دولت موقت تاریخ انتخابات عمومی آینده را اعلام خواهد کرد.

خان از زمان برکناری خود از ارتش قدرتمند پاکستان انتقاد کرده است و برخی کارشناسان می گویند که دولت شریف که توسط ارتش حمایت می شود، می تواند از قوانین جدید برای جلوگیری از بازگشت او به قدرت استفاده کند.

قوانین جرایم سایبری برای کنترل کامل

شکایات مشابهی در مورد دو اقدام مرتبط با جرایم سایبری و امنیت سایبری مطرح شده است.

فریها عزیز، یک فعال حقوق دیجیتال ساکن کراچی، می گوید که این لوایح قبل از تصویب در محرمانه بودن پنهان شده بودند.

عزیز به دویچه وله گفت که پیش نویس های آنها باید علنی می شد و افزود که هیچ شفافیتی در کل روند قانون گذاری وجود نداشت.

نمایندگان مجلس هیچ بحث مؤثری در مورد این لوایح نداشتند. آنها با برخی از ذینفعان مشورت کردند، اما ما در مورد ورودی هایی که ارائه کردیم مطلع نشدیم.

عزیز معتقد است که دولت خواهان کنترل کامل بر رسانه های اجتماعی است.

عزیز گفت: این لوایح برای کنترل رسانه های اجتماعی تصویب شده است. اکنون این به دولت بستگی دارد که چه چیزی اجازه آپلود را می دهد و چه چیزی را می خواهد حذف کند.

آزادی مطبوعات

روزنامه ‌نگاران پاکستانی نگرانی‌های خود را در مورد آزادی مطبوعات پس از اصلاحات قانون جرایم سایبری مطرح کرده‌اند، زیرا آنها و همکارانشان قبلاً پس از دریافت اطلاعات از نهادهای دولتی از طریق منابع خود، رسوایی‌های فساد را کشف کرده بودند.

همانطور که فرزانه علی، روزنامه نگار مستقر در پیشاور، به دویچه وله گفت، پس از تصویب این قوانین، دستیابی به اطلاعات یا اسنادی مانند کپی از ادارات دولتی برای نمایندگان رسانه ها بسیار دشوار خواهد بود و این امر مانع از حمایت خبرنگاران از ادعاهای فساد یا تخلف می شود.

علی گفت: پس از تصویب این قانون، قانون حق اطلاع‌رسانی بی‌معنی می‌شود، زیرا اگر ادارات دولتی نتوانند اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند، چه فایده‌ای دارد؟

پاکستان: گروه های حقوق بشر قوانین طرفدار نظامی را محکوم می کنند

منبع:

https://www.dw.com/en/pakistan-new-laws-pro-military-press-freedom/a-66459861

کد خبر 16736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =